Your are here: Home // Pendidikan // Keperluan Tidur Untuk Anak 0-3 Tahun

Keperluan Tidur Untuk Anak 0-3 Tahun

Tidur

Keperluan tidur untuk usia 0-2 bulan
Jumlah tidur yang diperlukan : 10.5 – 18 jam / hari

Sifat tidur

- Pola tidur yang tidak teratur (hingga usia 6-8 minggu) yang berhubungan dengan rasa lapar
- Jangka masa tidur yang pelbagai pada siang dan malam hari
- Tidurnya bersifat aktif: tersenyum, menghisap, pergerakan badan

Hal-hal penting yang berhubung dengan kemampuan tidur :

- Tidur di atas punggung untuk mencegah SIDS
- Ajar bayi tidur malam
- Buatlah suasana tidur yang positif dan tenang
- Kenalilah tanda-tanda saat bayi mengantuk

Tips untuk bayi baru lahir :
- Perhatikan pola tidur bayi dan kenali tanda-tanda bila bayi mengantuk
- Letakkan bayi di tempat tidurnya saat mengantuk, bukan pada saat dia tertidur
- Tidurkan bayi dengan punggung terletak di tempat tidur (terlentang), wajah dan kepala bebas dari selimut atau barang-barang halus lainnya
- Tempat tidur hendaklah selamat
- Ruang tidur yang selesa dan gelap dengan suhu yang sesuai
- Doronglah bayi untuk tidur malam

Keperluan tidur untuk usia 2-12 bulan

Jumlah tidur yang diperlukan: 14-15 jam/hari

Sifat tidur:

- Jumlah tidur malam bertambah
- Pola tidur mula terlihat
- Tidur siang yang awalnya berjumlah 3-4 kali berubah menjadi 1-2 kali di akhir tahun pertama

Hal-hal penting yang berhubungan dengan kemampuan tidur :

- Buat jadual tidur yang teratur secara rutin
- Belajar untuk menenangkan diri sendiri

Tips untuk bayi :

- Jadualkan tidur harian bayi secara rutin
- Ciptakan rutin tidur yang konsisten dan menyenangkan
- Sebaiknya menyediakan suasana tidur bersama keluarga
- Doronglah bayi anda untuk tidur sendiri dan dapat menenangkan diri sendiri

Keperluan tidur untuk Usia 1-3 tahun

Jumlah tidur yang diperlukan : 12-14 jam (Tidur siang 1.5 – 3.5 jam) / hari

Sifat tidur:

- Tidur di pagi hari semakin berkurang pada usia 18 bulan ke atas
- Kebanyakannya dapat tidur sepanjang malam dengan jadual tidur yang teratur

Hal-hal penting yang berhubungan dengan kemampuan tidur :

- Teruskan rutin waktu tidur
- Pastikan anak tidur pada waktu yang sama/tetap
- Doronglah anak untuk berani sendirian
- Peralihan dari tidur di tempat tidur bayi ke tempat tidur biasa

Tips untuk anak :

- Teruskan jadual tidur harian dan konsisten dengan rutin waktu tidur
- Suasana ruang tidur seharusnya sama setiap malam dan sepanjang malam
- Tetapkan waktu
- Gunakan objek-objek atau benda yang dapat memberi keselesaan (misalnya mainan)

Artikel Berkaitan:

    4 Faktor Anak Tidur Lewat Malam
    Menyediakan Rutin Tidur Kepada Bayi
    Patutlah Tak Dapat Tidur Malam
    Usia 3 Tahun, Bagaimana Memebentuk Peribadi
    Anakku Menjangkau Usia 2 Tahun

Anda rasa entri ini bermanfaat? Isikan emel anda di bawah supaya anda tidak terlepas entri-entri bermanfaat yang lain.


filed under: Pendidikan

5 responses to "Keperluan Tidur Untuk Anak 0-3 Tahun"

  1. Lia says:

    Anak saya berumur 8 tahun…sejak kebelakangan ini dia selalu bangun seawal 4 pagi….anak saya akan tido pukul 10 mlm atau 12 tgh malam dan pukul 4 akan terbangun…selepas itu dah tak boleh tido….saya risau takut jika dia tak cukup tido akan menggangu pelajaran dia di sekolah….boleh u bantu saya …

  2. ummu_abdullah says:

    puan Lia, anak saya selalu juga alami perkara macam ni. Ada 2 perkara yang saya akan lakukan.

    1. Saya akan tahan anak supaya tidur jam 12 tgh malam, kemudian dia takkan bangun. Aktiviti yang paling buat anak tak mengantuk adalah main game atau main lasak, biasanya main dengan ayahnya.

    Atau

    2. Biarkan saja anak tidur bila dia letih, tapi bila dia bangun, jangan layan langsung dan pastikan suasana tu tetap suasana tidur. Maksud saya, kita tak bangun untuk layan apa dia nak, kemudian tak buka lampu. InsyaAllah dia akan tidur semula sebab bosan. Bila 3-4 hari dah macam ni insyaAllah anak tak bangun malam lagi.

    Memang agak mengganggu perhatian anak saya di tadika kalau tidur tak menentu. Sebab tu kita kene jugak betulkan pola tidur diorang.

    Harap membantu…

  3. Lia says:

    Salam….terima kasih atas pandangan itu… Anak lelaki saya itu….dia tak pernah tido di waktu petang….routine harian dia….pagi pergi sekolah, petang pergi sekolah agama, lepas balik sekolah agama pergi ke taman permainan, malam buat homework dan tgk tv….dalam pukul 10 – 12 mlm baru tido….saya rasa dia dah terlalu penat ….tapi pukul 4 pagi mesti dia akan bangun juga….saya tido di tingkat atas …bila dia bangun dia akan turun ke bawah dan tido bersama datuknya….tapi bukannya tido….dia berjaga….saya sudah ke doktor dan biasalah…ubat tido mrk akan beri…pernah satu hari bila saya bg ubat tido pukul 4 pagi pun dia tetap akan bangun….pening saya dibuat nya….tapi saya kesian sb muka anak saya mcm org x cukup tido dan penat sangat….saya ingat nak bawa anak saya pergi jumpa ustaz atau doktor psikiatri….apa pandangan u?

  4. ummu_abdullah says:

    cuba minta pandangan pediatrician dulu… jumpa pakar kanak-kanak…

  5. zarina says:

    anak saya baru 11bln kadang kadang dia senang nk tido,kadang2 dia susah nk tido kena amik masa sikit dlm pkul 1@2pg baru nk tido saya dh buat mcm2 dkt dia supaya dia tido tp tak nk jgk…

Leave a reply

Copyright © 2009 Blog Anakkusayang : Bicara Pendidikan Anak . All rights reserved.
designed by alfatihstudio.